Naar Moron

1 mei 2015

Moron. Één van de leukste namen die je een stad in Mongolie kunt geven, al zeg ik het zelf. Hier spreken ze het uit als Moeroen, met de klemtoon op de eerste lettergreep.

Om een ticket te halen moet ik eerst met de lokale bus naar Dragon busstation.
Onderweg naar een halte gaat er een auto vol in de remmen, het is duidelijk voor mij en ik schiet snel een straatje in. "Sjaken! Sjaken!" Ik herken de stem van de motor man en loop terug. "Everythingk allright?! Ah, you face beautiful hé, washingk?" (Na de motortocht was mijn gezicht meer zand dan vel). Ik bevestig dat allemaal en loop lachend verder.

Het blijkt nog niet zo eenvoudig om er achter te komen welke bus ik moet hebben, niemand spreekt Engels. Al heb ik meer het idee dat ze bij voorbaat al in de stress schieten en het dus ook niet durven te proberen. Eigenlijk vind ik dat niet erg, ben tenslotte in Mongolië niet in Engeland. 'Mijn' point-it boekje laat me hier ook in de steek.
In een laatste poging roep ik tegen de mevrouw, die uit het busraam alle stops omroept, "Dragon station!?"
Gelukkig, de jongeman naast spreekt me aan in het Engels en achterhaalt dat bus 6 de juiste moet zijn. Volgens mij moet hij déze bus hebben, maar hij blijft staan en neemt net als mij bus 6. We kleppen wat en als hij de bus verlaat maakt hij duidelijk aan de omroep/kaartjes verkoper dat hij mij er op het juiste moment uit moet gooien.
Gelukt. Nog een klein stukje lopen, met ogen in mijn rug want dit blijkt, voor mijn gevoel, niet zo'n fijn district te zijn.

Ik kom aan bij de terminal en wil bij de eerste balie even checken of ik hier ook echt een ticket kan kopen. 2 Mensen achter het loket kijken me kort aan en negeren mij daarna compleet.
Als ik iemand met een ticket de deur uit zie lopen komt mijn Mongoolse 'ga waar ruimte is' bloed naar boven en binnen 2 minuten heb ik mijn ticket in de pocket.

Morgen nog wat boodschappen halen, spullen pakken en gaan. Klaar voor een 22 urige rit naar het Noorden aan een prachtig meer, ook wel Blue Pearl genoemd.
De boer waar ik ga werken het Muku en schijnt een geweldig leuke man te zijn. Altijd vrolijk. Ik zal hem helpen met het verzorgen en melken van zijn Yaks, geiten en schapen. Verder hebben hij en zijn gezin weinig geld en zal ik dus wat boodschappen voor ze halen. Ook een dagje te paard staat op de planning......

Vreselijk zin in!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Doortje:
    1 mei 2015
    Fijn om te lezen dat je zo geniet, het spat eraf. Ga zo door lieverd. Ik geniet met volle teugen mee.
  2. Francisca:
    Go go go girl..xx
  3. Jacky:
    1 mei 2015
    Goed zo. Neem je plaats maar in mensen die je negeren heb je niks aan. !
    Je bent dus kun je. ( wat dan ook).
    Gaaf boerinnetje Cisca.... Melken met de hand dat wordt spierpijn! Weet ik uit ervaringmaskt niet uit gaat over! Verl plezier!!!
  4. Mary:
    5 mei 2015
    Wow CISCA. Ben zo trots op je, ik heb veel lef, maar weet nog niet of ik je dit na doe. Ben erg benieuwd naar je volgende ervaringen! Geniet nu al van al je verhalen. Sta ik hier in Holland op de steigers te schuren en spierpijn tot in mijn billen, terwijl jij rondcrossed op een motor en geiten gaat melken alsof het niets is! Ga zo door!